Αναδημοσίευση απο kelliotis

Παρακολουθούμε αυτές τις ημέρες ενεοί και εμβρόντητοι μία άνευ προηγουμένου πολεμική, τόσο λυσσαλέα, που θυμίζει Κολοσσαίο της Ρώμης. Έριξαν τον Γέροντά μας στον λάκκο των λεόντων. Τον έριξαν στην αρένα κι έπεσαν πάνω του να τον κατασπαράξουν με τόσο μένος και τόση κακία, που τα πραγματικά θηρία της ζούγκλας ωχριούν μπροστά τους. Βρήκαν το εξιλαστήριο θύμα, για να του φορτώσουν όλα τα κακά της Ελλάδας. Τον καταδίκασαν και τον σταυρώνουν καθημερινά, χωρίς να τον ξέρουν.

Βρήκαν ευκαιρία γι' άλλη μια φορά να βγάλουν τα λογής- λογής απωθημένα τους: άλλοι κατά της Εκκλησίας, άλλοι κατά του Μοναχισμού, άλλοι κατά του Πρωθυπουργού και των συνεργατών του, άλλοι κατά του ίδιου του Γέροντα Εφραίμ, γιατί δεν μπορούν να ανεχτούν την πνευματική ακτινοβολία και δράση του, ακόμη και εκτός Ελλάδας.

Βγήκαν, επιπλέον, στη φόρα όλα τα αντικυπριακά σύνδρομα, ένας υφέρπων ρατσισμός κατά των Κυπρίων. Γι' αυτό και παρακολουθούμε μειδιώντας έναν φωνακλά δημοσιογράφο, που ένα πρωί, από τις έξι η ώρα, ωρυόταν και βρυχόταν στο στούντιο, μετατρέποντάς το σε ζωοπανήγυρη, ότι ήλθαν από το εξωτερικό, από την Κύπρο, οι ξένοι, να αλώσουν τα μοναστήρια του Αγίου Όρους και να πάρουν την περιουσία του ελληνικού λαού.

Ανιστόρητος κι αυτός, όπως και τόσοι άλλοι, που βαυκαλίζονται με την ιδέα ότι όσο πιο πολύ κακεντρεχής και κακοήθης είναι η ειρωνεία τους, όσο πιο εμετική η μανία τους κατά του Γέροντα και των Κυπρίων της Μονής Βατοπεδίου, τόσο πιο πολύ κακό κάνουν στον Πρωθυπουργό, μέχρι που ονειρεύονται πτώση της Κυβέρνησης, ενώ, ταυτόχρονα, επειδή το θέμα πουλάει, ανεβαίνει και η τηλεθέασή τους και η εκτίμηση του μεγάλου αφεντικού τους, τα συμφέροντα του οποίου επιβάλλουν στα πειθήνια όργανά του αυτόν τον κορυβαντισμό.
Είναι, παράλληλα, θλιβερό το γεγονός ότι μοναχοί του Αγίου Όρους από άλλες μονές, που η παρουσία του Γέροντα και της συνοδείας του έκανε τη Μονή Βατοπεδίου να επισκιάσει τη δική τους παρουσία, ή και διάφοροι άλλοι δοκησίσοφοι-κύμβαλα αλαλάζοντα- κατηγορούν τον Γέροντα Εφραίμ, χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι " προς κέντρα λακτίζουν", ότι τα λόγια τους αποτελούν έναυσμα για ανηλεή πολεμική κατά του Αγίου Όρους και της Εκκλησίας, ότι θα γυρίσουν μπούμερανγκ εναντίον τους, όπως τους συμβούλεψαν άλλοι πιο νουνεχείς μοναχοί.

Επιπρόσθετα, το χορό της συκοφαντικής δυσφήμησης, σέρνει ο Μητροπολίτης Ξάνθης, ο οποίος χαρακτήρισε τους Κύπριους μοναχούς που βρίσκονται στο Μετόχι της Μονής Βατοπεδίου στο Πόρτο Λάγος, στη Λίμνη Βιστωνίδα, ως κατακτητές. Ευτυχώς, εκατοντάδες είμαστε οι Κύπριοι που ταξιδεύουμε ολόχρονα στο Πόρτο Λάγος και βλέπουμε ιδίοις όμμασι τον κόσμο που συρρέει ολημερίς στα δύο εκκλησάκια, του Αγίου Νικολάου και της Παναγίας της Παντάνασσας. Τον κόσμο της Θράκης που περιμένει στην ουρά για να εξομολογηθεί στον Γέροντά μας και στους άλλους πατέρες, τα ζευγάρια που ζητούν παρηγοριά και παραμυθία στις αντιξοότητες της ζωής, όλους όσοι ελπίζουν στο θαύμα.

Βιώνουμε κι εμείς, όπως κι όλοι οι προσκυνητές, την αβραμιαία φιλοξενία της Μονής Βατοπεδίου, τη φιλανθρωπία τους, την αγάπη την ανιδιοτελή όλων των μοναχών, που θυσιάζονται πραγματικά για τον πλησίον τους. Στα πρόσωπά τους αναπαύεται ο κάθε κουρασμένος και ταλαιπωρημένος άνθρωπος, κυρίως οι νέοι, που βρίσκουν εκεί ανθρώπους να τους ακούσουν, να επικοινωνήσουν μαζί τους και να τους οδηγήσουν στο δρόμο της αρετής.

Εξάλλου, οι εφημερίδες της Θράκης, πολλές φορές μιλούσαν για τον Ιερομόναχο Νύφωνα, αποκαλώντας τον "Προστάτη των φυλακισμένων", γιατί, πέρα από το πνευματικό του έργο και την ηθική συμπαράσταση προς τους φυλακισμένους, ο πατήρ Νύφων, ασφαλώς με την ευλογία του Γέροντά του, εξαγοράζει την ποινή πολλών φυλακισμένων, πληρώνοντας τα χρέη τους προς το κράτος, που οι ίδιοι αδυνατούν.
Όμως, λόγω έλλειψης χώρου, θα συνεχίσουμε σε επόμενα άρθρα μας να καταθέτουμε τη μαρτυρία μας για τον Γέροντά μας, το πρόσωπο του οποίου με περισσή αναίδεια και εμπάθεια σπιλώνουν οι διάφοροι αυτόκλητοι σωτήρες του Έθνους, σαν νέοι Κάτωνες Τιμητές.


Της Ζήνας Λυσάνδρου Παναγίδη

Φιλολόγου

Κωδικός άρθρου: 829426

ΠΟΛΙΤΗΣ - 26/10/2008, Σελίδα: 81

(σημ. από keliotis)?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

Έξεστι Κλαζομενίοις ασχημονείν

Οι Κλαζομενές ήταν μια σπουδαία, πλούσια και ισχυρή πόλη, σύμμαχος της Σπάρτης, κτισμένη επί της ακτής της Ιωνίας, πλησίον της ομώνυμης νησίδας, περίπου στην ευθεία που συνδέει τη Χίο με τη Σμύρνη. Από εκεί καταγόταν ο διάσημος φιλόσοφος Αναξαγόρας (490-428 π.Χ.), φίλος του Περικλή.

Σε κάποια χρονική στιγμή επισκέφθηκαν τη Σπάρτη απεσταλμένοι των Κλαζομενίων. Κατά την παραμονή τους στη Σπάρτη η συμπεριφορά τους ήταν αυτό που σήμερα θα λέγαμε συμπεριφορά "χωριάτη", άσεμνου και χυδαίου, που ούτε γνωρίζει, ούτε ενδιαφέρεται να ακολουθήσει κανόνες συμπεριφοράς και έθιμα καλής διαγωγής, ελαττώματα για τα οποία είχαν γενικώς κακό όνομα οι Κλαζομένιοι. Μεταξύ των άλλων, τους καταλογίζουν ότι, κατά την παραμονή τους στη Σπάρτη, "ελέρωσαν" (άλλοι λένε ότι μαύρισαν με καπνιά) τους θώκους των εφόρων, που βρίσκονταν στον χώρο της εκκλησίας του δήμου.

Οι Σπαρτιάτες μαθημένοι στην πειθαρχία και την αυστηρή τήρηση των νόμων, δυσφορούσαν, τόσο με τους Κλαζομένιους για την απαράδεκτη συμπεριφορά τους, όσο και με τους εφόρους για την ανοχή τους σ΄ αυτή τη διαγωγή.

Οι Έφοροι βρέθηκαν σε δύσκολη θέση, γιατί δεν ήθελαν να χαλάσουν τις σχέσεις της Σπάρτης με μια σημαντική συμμαχική πόλη, ενώ εξ άλλου ανεγνώριζαν την δικαιολογημένη αγανάκτηση των Σπαρτιατών, τους οποίους δεν ήθελαν να συνηθίσουν στην ανοχή της απειθερχίας και της αυθαιρεσίας απέναντι του νόμου. Αντέδρασαν λοιπόν με τον εξής τρόπο: έβαλαν τον κήρυκα να περιφέρεται στην πόλη κεφωνίζοντας "έξεστι Κλαζομενίοις ασχημονείν", δηλαδή επιτρέπεται στους Κλαζομένιους να κάνουν απρέπειες. Με τον τρόπο αυτόν πετύχαιναν δύο στόχους:

-         "νομιμοποιούσαν" τη συμπεριφορά  των Κλαζομενίων, που είχαν πια την ειδική "κατ΄εξαίρεσιν" άδεια να συμπεριφέρονται διαφορετικά από τους άλλους και να ασχημονούν

-         "χτυπούσαν καμπανάκι" για τους Κλαζομένιους, που όσο "χωριατες" κι αν ήταν, καταλάβαιναν ότι δεν φέρονται σωστά και ότι η διαγωγή τους ενοχλεί.

Η φράση παρέμεινε έκτοτε παροιμιώδης και χρησιμοποιείται συχνά ως τις μέρες μας. Αν κάποιος συκοφαντείται ή κατηγορείται αδίκως ή ίσως κι αν θέλει απλώς να δείξει ότι αυτό συμβαίνει, απαντά στις κατηγορίες λέγοντας "έξεστι (τοις) Κλαζομενίοις ασχημονείν" που δείχνει την έκφραση μιας περιφρόνησης και σημαίνει περίπου "από τέτοιας ποιότητας ανθρώπους, σαν τους κατηγόρους μου, είναι αναμενόμενο, μόνο τέτοια συμπεριφορά μπορείς να περιμενεις" ή ίσως "δεν αξίζει να ασχοληθώ και να απαντήσω σε γνωστούς συκοφάντες" ή ενδεχομένως "είναι γνωστό ότι αυτός που με κατηγορεί είναι σεσημασμένος για απρέπεια και χυδαιότητα" ή κάτι παρόμοιο. Οι "Κλαζομένιοι" στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι οι χυδαίοι, οι άεμνοι, οι έτοιμοι να "λερώσουν θώκους" ασχημονούντες.

Οι Λατίνοι χρησιμοποιούσαν μια διαφορετική φράση, όχι ακριβώς με την ίδια έννοια, αλλά με την ίδια πρόθεση, για να απαντήσουν σε ορισμένες αστήρικτες κατηγορίες: "Υπάρχουν κατηγορίες που είναι για σένα ο καλύτερος έπαινος".

Τις πιο πολλές φορές η παραπάνω φράση ισχύει, είναι πιο σωστή, πιο κοντά στην αρχαία φράση του τίτλου μας και μπορεί να λεχθεί, λιγάκι τροποποιημένη: "Υπάρχουν άνθρωποι, που η κατηγορία τους είναι για σένα ο καλύτερος έπαινος".